מבקר המדינה אנגלמן. צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת

מבקר המדינה פרסם דו”ח על נושא הטמנת הפסולת בעיר

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, פרסם את דוח הביקורת על הרשויות המקומיות. בבית שמש בדק את נושא פינוי הפסולת והטמנתה, עיקרי המלצות הביקורת לעיריית בית שמש בתחום מצוקת שטחי ההטמנה שעימה היא מתמודדת.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, פרסם את דוח הביקורת על הרשויות המקומיות. בבית שמש בדק את נושא פינוי הפסולת והטמנתה, עיקרי המלצות הביקורת לעיריית בית שמש בתחום מצוקת שטחי ההטמנה שעימה היא מתמודדת.

בחודשים יוני – דצמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את נושא פינוי הפסולת בשנים 2018 – 2020 בתחום שפוטה של עיריית בית שמש.  הבדיקה הקיפה חמישה נושאים עיקריים: השירות לתושב וקידום איכות השירות ברשויות; פערים בפינוי פסולת בין רשויות יהודיות לרשויות לא-יהודיות והפעולות לצמצום הפערים; הטמנת פסולת; חדשנות בפינוי פסולת; חוקי עזר בעניין פינוי פסולת עודפת ממקורות עסקיים.

בבדיקה שנערכה בעיריית בית שמש בנושא היעדר תחרות בין קבלני הפינוי נמצא כי הייתה לרשות התקשרות עם אותו קבלן פינוי במשך 14 ו-10 שנים וכי במכרזים שביצעה לא התקיימה בפועל תחרות בין קבלני הפינוי, בין משום שניגש למכרז קבלן אחד בלבד ובין משום שניגש קבלן נוסף והצעתו נפסלה כי לא עמדה בדרישות המכרז. עיריית בית שמש לא חייבה את הקבלן בקנסות בשנים שנבדקו ולא קיימה סקר שביעות רצון בקרב התושבים בתחום פינוי פסולת.

מסלולי שינוע הפסולת – לשינוע של פסולת מכל קצוות הארץ והטמנתה בדרום הארץ יש מחיר כלכלי גבוה וגם מחיר סביבתי המתבטא בעומס בדרכים ובפליטות מזהמים.

בבחינת נושא זה עלה כי בקרב  הרשויות יש הבדלים משמעותיים במרחקי הנסיעה ובתוואי מסלול הנסיעה של הפסולת. עיריית בית שמש נאלצה לשנע את הפסולת למרחק של 54 ק”מ נוספים למטמנת אפעה (במקום למרחק של 77 ק”מ למטמנת גני הדס) ומסלול השינוע שלה הסתכם ב-131 ק”מ. אומנם לעירייה הייתה אפשרות לפנות את הפסולת למטמנת דודאים הסמוכה לגני הדס, אך עלות הכניסה לדודאים היא 171.27 ש”ח לטונת אשפה, גבוהה ב-98.27 ש”ח (שהם כ-135%) מהעלות לגני הדס, שהיא 73 ש”ח לטונת אשפה. בבדיקת נושא שימוש בכלים טכנולוגיים לניהול הפסולת נמצא כי עיריית בית שמש אינה מבצעת שקילת אפס (שקילת רכב פינוי האשפה עם כניסתו לשטח הרשות המקומית לפני תחילת יום העבודה) במשאיות המופעלות בידי קבלן הפינוי האוסף פסולת בשכונות החדשות למרות הדרישה לכך בחוזה עם קבלן הפינוי.

בבדיקת נושא חוקי עזר בעניין פסולת עודפת ממקורות עסקיים עלה כי עיריית בית שמש, לא השלימה את הליך אישור חוק העזר אלא רק הגישה את התחשיבים שלה לאישור המשרד להגנת הסביבה.

עיקרי המלצות הביקורת לעיריית בית שמש בתחום מצוקת שטחי ההטמנה שעימה היא מתמודדת: על עיריית בית שמש, בסיוע המשרד להגנ”ס, לקדם פתרונות מידיים להטמנת הפסולת. עליה להגיע להסכמות עם המטמנות על כמויות הפסולת שתוכל להטמין בהמשך ועל דמי הכניסה לכל אחת מהן. בה בעת על העירייה ועל כלל הרשויות המקומיות לקיים פעילויות לחינוך והסברה בקרב תושביהן בנושא החשיבות של צמצום כמויות הפסולת להטמנה בטווח הארוך. בתחום שימוש בכלים טכנולוגיים לבקרה על קבלני פינוי הפסולת מומלץ לעיריית בית שמש לבצע שקילת אפס.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן