Bקצרה עם עו”ד וטוען רבני ישראל ענדען

עו"ד וטוען רבני ישראל ענדען, בן 42 נשוי ואב לשלושה. נולד בניו יורק, בגיל 18 הגיע לראשונה לארץ ללמוד בישיבת 'שפת אמת' בירושלים. לאחר החתונה התגורר 14 שנים בערד, היה מהמייסדים של הישיבה גדולה בערד, התעסק לפרנסתו בתיווך בערד ודימונה, לאחר מכן עבר לבית שמש, פתח משרד עו"ד ועדיין מתעסק בתיווך נדל"ן.

המקום האהוב עליי בבית שמש?

פארק ירמות, מקום מדהים לקחת את הילדים בכל זמן. מידיעה מגיעים מכל הארץ למקום, אם כי עם ישלימו את האגם וכולי זה יכול להיות מושלם.

אם לא הייתי גר בעיר הזו הייתי גר ב…?

עיר העתיקה בירושלים, מקום מדהים.

בן אדם שאני מעריך

את אשתי

משהו שלא יודעים עליי

לא  דרכתי בארץ עד גיל 18, עליתי לבד לישיבה בארץ מארה”ב בלי לדעת מילה בעברית, ואחר כך הייתי  הטוען רבני הצעיר בארץ כשהוסמכתי בגיל 24, לפי החוק צריך להיות תלמיד ישיבה  10 שנים אחרי גיל 18 שנים למעט אם יש סמיכה מרב עיר, קיבלתי סמיכה מהרב יהודה דרעי רב של באר שבע.

דמות בעיר שאני מעריך

הרב מוישה אבוטבול, איש מושלם, כשרוני, צדיק, נואם בחסד, דואג לכלל ולפרט בצניעות ובענווה  מידיעה אישית.

אני גר בבית שמש מזה

שמונה שנים

איך הגעתי לעיר

בגלל המיקום. זה ממש מרכז הארץ  חצי שעה מירושלים, 40 דקות מבני ברק חצי שעה מקרית גת ואשדוד.

הייתי משנה בבית שמש את  

את ההגירה השלילית של החילונים. אני חושב שעיר ואם בישראל חשוב שיהיה בה ציבור מכל גווני הקשת.

לעולם לא הייתי משנה בה את

חברי המועצה, רובם ככולם עושים עבודת קודש לכלל ולפרט.

חסר לי בעיר

בית חולים ושלוחה של מיסוי מקרקעין. כעיר מתפתחת בקצב מסחרר  יש אלפי עסקאות  בעיר , ומצדיק שתיהיה שלוחה לטפל באלפי העסקאות הנעשות בעיר הזו.

בשבת אני מתפלל בבית כנסת

שטיבעל של גור. לא הייתי מוותר על האוירה הלימודית של ההפסקה בין קבלת שבת לערבית ובין שחרית לקריאת התורה. זר לא יבין זאת.

איפה ילדי מתחנכים?

בבית ספר ובתלמוד תורה גור בית שמש.

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותך?

איך אפשר לעשות 5 דברים בו זמנית.

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה ש…

אני מאד מעריך את העשייה שלה ואת התמיכה והגיבוי שהיא נותנת לתושבי העיר.  לדוגמא, אני נשיא ארגון ‘חברים’, ארגון שמטרתו לעזור בהתנדבות לכל מי שנתקע ברכב כל סוגי הבעיות. יכול לומר שראש העיר נפגשת איתנו, נותנת גב לעשייה שלנו. היא גם בירכה אותי כשנבחרתי להיות חבר במועצת ‘יד ושם’.

 איך הגעת לתחום המשפט? 

כשישבתי בכולל למדתי ‘חושן משפט’ ו’אבן העזר’, לא התעצלתי והחלטתי להיבחן ברבנות, ובמסגרת המבחנים גם להסמכת טוען רבני. מכיוון שהיו לי הגבלות להופיע בתי משפט כטוען רבני , הלכתי ללמוד משפטים והוסמכתי לעורך דין. אני חושב שמי שיוצא לעולם המעשה   [בהכוונת רבותיו ואין לו אפשרות ללמוד כל היום] צריך שיהיו מציבור החרדי רופאים, רואי חשבון  שופטים, אנשי הייטק בכירים וכו’.

מועצת יד ושם?

במהלך השנים אני חבר דירקטוריון בהרבה חברות, אני גם נציג חרדי של ‘היאס ישראל’ שמשקיעה עשרות מילוני דולרים בפליטים. שרת החינוך ד”ר יפעת שאשא ביטון, הציעה לי להצטרף כחבר מועצת מנהלים ונעניתי בשמחה  כנכד לניצולי שואה.

יד ושם בשבילך?

זה לא סוד שיד ושם זה מוסד חילוני ממשלתי. אכן יש לנו את הזכות שהרב ישראל מאיר לאו שליט”א, משמש כבר עשור כיו”ר, אבל עדיין יש הרבה עבודה להנציח את הגבורה של היהודים בשואה בשמירת מצוות, ועזרה הדדית בזמנים הכי קשים בשואה. כנכד לשני סבים ושתי סבתות ניצולי שואה, זו זכות בשבילי לתת ביטוי לנושאים אלה.

איפה אתה בעוד עשור?

די נהנה מעשייה היום, אבל כאיש עשייה ייתכן שאתמודד לדיינות בבתי דין האזורי או כל תפקיד ציבור אחר שאוכל באמצעותו לקדש שם שמיים.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן