Bקצרה עם ענבר וייס – מהנדסת העיר

ענבר וייס, בת 40 אדריכלית ומכהנת כיום כמהנדסת העיר בית שמש, מתגוררת במושבה הגרמנית בירושלים, אם לשלושה נשואה לעיתונאי אבישי עברי, שלקח חלק פעיל במערך ההסברה של הליכוד. אחותה היא השרה אורית פרקש הכהן מכחול לבן. שימשה בעברה כמנכ"לית 'רוח חדשה', וניהלה את תחום השימור ותמ"א 38 במחוז ירושלים. פעילה מאוד בטוויטר, ומגדירה עצמה כמי שלא שייכת לשום קטגורייה.

המקום האהוב עליי בבית שמש?

יש נקודה לקראת סוף כביש 375 אותו אני נוסעת כל יום, שפתאום מבין העצים והיער בית שמש מתגלה בתפארתה, העוצמה הזאת של עיר היא חוויה שאני נהנית ממנה כל יום מחדש.

 

בן אדם שאני מעריכה

קשה לבחור אדם כזה, אבל השנה במיוחד את בעלי, אבישי עברי, שמשלם כבר שנים מחירים אישיים וכלכליים רבים על עמידה איתנה על דעותיו הפוליטיות בלי צביעות ובלי למצוא חן, הוא עבר עבורינו לירושלים ממרכז הארץ ומקריב הרבה מאור בשביל המשפחה המורכבת שאנחנו מנהלים ביחד. זה לא מובן לי מאליו.

 

משהו שלא יודעים עליי

אני לא בנאדם של בוקר, יותר מהכל אני אוהבת לישון. אם אתם רוצים ממני תשובה חיובית למשהו אל תבואו להנדסה בבוקר.

 

דמות מבית שמש שאני מעריכה

את המנהלים במנהל שלי, אוהד מוריה תמר דן אירה מרדכי ויהודה, אנשים טובים שאכפת להם, עובדים קשה מאוד בצניעות בהתמדה מחוץ לאור הזרקורים ובשכר הרבה פחות גבוה ממה שמגיע להם האמת.

 

עובדת בבית שמש כמה שנים?

תיכף שלוש.

 

איך הגעת לעבוד בעיר?

אוהד כהן שהיום הוא אדריכל העיר שלנו, שלח לי סמס שהוא שמע שעליזה מחפשת וכתב לי: את מתאימה בול ואת משוגעת מספיק בשביל ללכת לתפקיד הזה. כדי לגמול לו על זה, מיד אחרי שנכנסתי לתפקיד הבאתי אותו באזניים להיות אדריכל העיר איתי ביחד.

 

הייתי משנה בבית שמש את

מצב התח”צ. הוא המטריד ביותר כרגע. לצערי אנחנו תלויים המון בממשלה בעניין הזה ואם רק יכולתי להשפיע שם יותר זה הדבר הכי חשוב בעיני להתמקד בו.

 

לעולם לא הייתי משנה בעיר

העובדה שהיא טבולה בירוק מבית ומחוץ. הנוף נפלא, נדיר למצוא ערים גדולות כמונו עם פארקים כל כך מושקעים וסביבה טבעית מוצלחת כל כך.

 

חסר לי בעיר הזו?

פונקציות נוספות לילדים, פארק מים, מתחם טרמפולינות, ג׳ימבורי, מקומות סגורים להוציא בהם מרץ, עיר עם כל כך הרבה ילדים ואין כאן יוזמות עסקיות כאלו, זה לא הגיוני וחסר בעיני מאוד.

 

מה מרגיז אותך בעיר.

כל מערך הטייק אווי והזמנת אוכל מבחוץ פה לא מתאים לעיר גדולה בשנת 2022. משלוח אוכל לוקח שעה ויותר זה הזוי. עבירות בניה מסכנות חיים גם מרגיזות אותי מאוד.

 

אם לא הייתי בתפקידי בעירייה אלא תושבת העיר והייתה לי פגישה אחת עם ראש העיר הייתי אומרת לה ש…?

היא חייבת להפסיק לעבוד מידי פעם. זה לא בריא!!! היא בטח הייתה מתפוצצת מצחוק.

 

ייחודיות של המגזר החרדי ממבט אשת המקצוע?

וואי מאיפה להתחיל. יותר מהכל אני חושבת שהם המגזר הכי ענייני וממוקד שקיים במדינה. אין חירטוטים, הם יודעים בדיוק מה הם רוצים ומה הם לא ושיהיה לכולנו בהצלחה עם לשכנע אותם אחרת. כמו כן אשפי הפוליטיקה. אין להם מתחרים בהיבט הזה. אפילו לא ביבי. הם שועלים.

 

עוד כמה יכולה להתפתח העיר מבחינת בנייה?

לעיר יש המון עתודות בעיני, ולשם יש לחתור בלי שום ספק, עיר שעוצרת היא עיר שנובלת. בית שמש צריכה ותהיה העיר החמישית בגודלה במדינה וצריך להבין שהיכולת הזו היא כוח מאוד גדול שעומד לידיהם של פרנסי העיר מול הממשלה והגורמים המתקצבים. בחוכמה יש לנצל את היתרון הזה ואז השמיים הם הגבול.

 

אם לא הייתי גרה בירושלים, אז הייתי גרה ב…?

יום אחד אצא לפנסיה ואעבור להזדקן באיזה בית קטן במדבר. המון פעמים חשבתי לצאת מירושלים, אבל לא הצלחתי למצוא מקום אחר בארץ בנתיים.

 

יום ירושלים עבורי הוא?

ירושלים היא אהבה גדולה אבל אשיב לך כמו שאבא שלי תמיד אומר לנו במוצאי שבת כשכל הילדים והנכדים שבאו לבקר חוזרים הביתה: זה מאוד נחמד שבאתם כולכם לבקר אותנו אבל עוד יותר נחמד לנו כשאתם הולכים מכאן.

 

מקור ראשון?

עיתון נחמד, כתבתי שם קצת, אבל לא הצלחתי לעמוד באחריות התפקיד שלי בבית שמש וגם בדד ליין של טור קבוע.  בגדול מערכת היחסים שלי עם הציונות הדתית מורכב ונוטה לחשדנות הדדית. קשה לי מולם.

 

איך עיתונות פוגשת הנדסה?

כל כך בא לי לכתוב ולהסביר המון דברים שאנחנו עושים בתחום וגם להסביר את המגבלות המגוחכות לעיתים של הרגולציה שלנו. תכנון עירוני ואדריכלות הם השדה שאני חיה ויוצרת בו כל יום, אבל הוא סינית למרבית בני האדם וזה נורא חבל לי, הלוואי שעיתונות היתה מצליחה להסביר את התחום הזה טוב יותר ובשפה פשוטה.

 

טוויטר

כיף גדול אני אוהבת אש. טוויטר זה המקום שבו אני משחררת כל רסן ממלכתי. אבל הטוויטר גם אלים מאוד ולמדתי להיזהר ולשמור על עצמי.

 

מה השאיפה שלך בתחום המקצועי?

אני לא מתכננת כלום, ואם היית אומר לי לפני שלוש שנים שאהיה מהנדסת העיר בית שמש, הייתי מתפוצצת מצחוק. אבל ביום מן הימים אני אשמח לחזור חזרה לתפקיד משמעותי בעולם התכנון בשלטון המרכזי, וגם מהנדסת עיריית ירושלים זה ללא ספק חלום.

 

איפה תהיי עוד עשר שנים?

עדיין עובדת בתחום, אבל עם שני ילדים נשואים ונכד אחד לפחות אמן.

 

אחות של השרה אורית פרקש הכהן מכחול לבן, יש ויכוחים פוליטיים במשפחה?

ברור שיש, אבא שלי איש ימין על מלא מעולם לא הצביע למפלגה שהיא איננה ציונות דתית והוא חרג ממנהגו עבור הבת שלו. גם לי לא הכי קל עם ‘כחול לבן’ מסיבותיי שלי. אבל ימין או שמאל משפחה לפני הכל ואנחנו מצביעים לה.

 

מה אנחנו לא יודעים עלייך

יש לי חתיכת טמפרמנט, את זה אני חושבת שיודעים, אבל אני סולחת ממש מהר.

 

אם לא היית מהנדסת אז היית?

אני חושבת שהייתי מתעסקת בכתיבה עיתונות ותקשורת.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן