רבני חב”ד בעיר בפסיקה: לחגוג פורים רק יום אחד

סיפור גילוי החומה בסמוך לרמה ד1 ממשיכה להעסיק את הרבנים לקראת פורים. רבני חב"ד קבעו בפסיקתם: חוגגים רק יום אחד.

בהמשך לסאגה האדירה שמסעירה את הציבור החרדי ורבבות תושבי העיר בית שמש, בהמשך לתגליות הארכיאלוגיות ובעקבות פסקים שהתפרסמו בימים האחרונים בהם הגיעו למסקנה שעל חלק מתושבי רמת בית שמש לקיים את חג הפורים למשך יומיים, בעקבות התרחבות העיר.

לאחר בדיקה מקיפה ומעמיקה, ראשי בית ההוראה של חב”ד בעיר  – הרב מיכאל אבישיד והרב משה קורנוויץ, הוציאו  מכתב מיוחד בו פוסקים לחגוג יום אחד רק בי”ד באדר ומסבירים באריכות את שיטתם המנומקת.

במכתב שהוציאו נכתב כי באחרונה נתעוררו שאלות הנוגע להלכה למעשה בימי הפורים, מחמת הספק אשר העיר הינה עיר מוקפת חומה מימות יהושע בן נון, ובפרט שנתגלו שרידי עיר קדושה (תל ירמות) סמוך ונראה לעירנו, ובסמיכות ממש לשכונת רמה ד’. בתשובה נכתב כי יש לקרוא את המגילה ולקיים את שאר המצוות של החג רק ביום יד באדר, ואין למקונו דין של ערי הספקות.

רבני חב”ד בעיר מנמקים גם את תשובתם כאשר נכתב כי למרות המרחק של 80 מטר מן הבתים ברמה ד1, עיקר הספק ונבע מכח שני פרטים. הפרט הראשון זהו שם המקום: תל ירמות שבפי הערבים נקרא ח’ירבת אל ירמוך, ולכן יש הסבורים כי בכך הם משמרים את שמה של העיר הקדומה ירמות. עם זאת על פי רשות העתיקות אין בזה ראיה כי זו ירמות מהנת”ך אלא ניתן לזהות בוודאות את האתר עם הכפר הביזנטי ‘ירמס’, ובמילא אין בכך ראיה שמדובר בעיר עתיקה מזמן יהושע.

הנימוק השני שבגינו קובעים רבני חב”ד בעיר כי אין לחגוג יומיים, היא בשל שרידי החומה שעל פי רשות העתיקות לא התגלו שכבות מתקופות של זמן הכיבוש על ידי יהושע, ולכן אין בממצא הארכאולוגי לסתור או לחזק את הזיהוי שאכן הייתה שם עיר בזמן כיבוש הארץ.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן