שנת ההתחדשות העירונית: שמחה ריידינגר מסביר

שורה ארוכה של סיבות יכולות לגרום לשנת הכספים 2022 להפוך ל"שנת ההתחדשות העירונית" עם פרויקטים רבים של פינוי-בינוי. האם המדינה תשכיל לפשט הליכים ולעודד התחדשות לטובת מיזמי בנייה חיוניים?

 שנת הכספים 2021 הסתיימה בעלייה דרמטית של מחירי הדיור. מכלול רחב של גורמים הביא לכך שהשנה שאחרי, תיפתח לאחר התייקרות של מעל 10% במחירים, ואולי אף לכך שהיא תסתיים בעליות נוספות שירחיקו את החלום לדירה מזוגות צעירים רבים. הקושי המובנה לספק קרקעות ייעודיות לבנייה, לצד רמות הביקוש הגבוהות, מחייבות מענה יצירתי להיצע הדירות בישראל. הפתרון האולטימטיבי הוא כמובן התחדשות עירונית.

 

מי שסבור כך הוא יו”ר ובעלים של קבוצת ‘נתיב – פיתוח ויזמות נדל”ן’, ר’ שמחה גריידינגר, הפועל בזירת הנדל”ן למעלה משלושה עשורים. “אין ספק שבנקודת הזמן הנוכחית הפתרון האולטימטיבי למצוקת הדיור הוא ההתחדשות העירונית”, הוא אומר. “כל הסיבות שבעולם מובילות לכך שההתחדשות העירונית תהיה ה”דבר החם” של שנת הכספים 2022. היא פועלת להפחתת מצוקת הדיור בהיבט ההיצע, אך על הדרך היא משדרגת את איכות החיים של משפחות רבות שכיום מתגוררות במבנים מתפוררים ומיושנים. כמובן שמעל הרווח המשמעותי הזה, מדובר בתכנית מצילת חיים המספקת סטנדרטים חדשניים לרעידות אדמה ואיומי טילים”.

 

לדבריו, אין סיבה שהתחדשות עירונית לא תהיה בחזית העשייה הנדל”נית בזמן הקרוב. “זה מספק מיגון למשפחות, משפר את רמת החיים, מוסיף דירות לשוק, מחדש את התשתיות הרעועות והישנות של הערים, מטפח את הסביבה העירונית ולעיתים משלב אוכלוסייה צעירה במרקם החיים המתבגר. עכשיו, כאשר מחירי הדיור נוסקים לגבהים באמת חסרי תקדים וגוברים האיומים בדמות ירי רקטי על ישראל ורעידות אדמה, מדובר בעיתוי מתאים. כל הדרכים מובילות ליישום משמעותי של התחדשות עירונית”.

 

קבוצת ‘נתיב – פיתוח ויזמות נדל”ן’ מובילה פרויקטים שונים של התחדשות עירונית. כקבוצה שמובילה הן פרויקטים יזמיים חדשים והן פרויקטים של התחדשות עירונית, היא מודעת היטב ליתרונות והפוטנציאל הרב שיש בהתחדשות העירונית. “זה לא אמור לבוא אחד על חשבון השני”, מוסיף גריידינגר. “המדינה בהחלט צריכה לפעול גם בזירת הפשרת הקרקעות ושיווקן לבנייה, אך גם לקדם בכל האמצעים את ההתחדשות העירונית. אנחנו נמשיך לפעול בשתי הזירות במקביל, אך אין ספק שבשנה הקרובה יש מיקוד גבוה בהתחדשות עירונית הודות לחשיבות והפוטנציאל שלה. יש לנו יכולת לספק אופק לזוגות צעירים ומשפרי דיור, אבל המדינה מוכרחת לעודד את זה. אני מקווה שיתקבלו ההחלטות הנכונות”.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן