למה הזירה הפוליטית כבויה פתאום?

לשקט שמתרחש כעת במסדרונות העירייה יש השפעה רחבה בעיקר על הפוליטיקה הארצית. שנתיים לבחירות ושני הצדדים מבינים שיש להם מה להפסיד

מערכת 418 פרשנות

אחרי חודשים של עליות וירידות, בעיקר ירידות, ציפנו שהכניסה חזרה לקואליציה לא תמשך כל כך הרבה זמן. בכל זאת אחרי שכל הצדדים מבינים את רצונות האחד של השני, ציפינו שבכל זאת הפוליטיקה המקומית תחתור להכרעה – בו ייקבע האם “גוש השינוי” חוזר להיות חלק מהקואליציה או לא.

אין צורך להכביר במילים על תחילתו של המו”מ שהחל בשרירים שעשו החברים מהאופוזיציה. חלקם מכירים את האמירות הגבוהות שיוצאות מהקומה האחרונה בקניון נעימי, ובכל זאת הם באו למו”מ. מטרתם הייתה לא לשכוח את העבר, אבל בהחלט להיזהר מהעתיד. דרישתם הייתה ברורה: מזומן ומהר.
בתחילת הדרך ניסתה ראש העיר לנהל את המו”מ עם חלק מהמפלגות במטרה ליצור חיץ ולקחת אליה לפחות חלק מהגוש, ובכך לפרק אותו. מה שנקרא ‘הפרד ומשול’. השיטה הזאת לא צלחה, וכבר אחרי מספר ימים הודיעו חברי הגוש – כולם באחד, שמעתה השיחות הנהלות יחדיו, והמו”מ יהיה שוויוני. מאז אפשר לומר נגזרה שתיקה על חברי המועצה מהאופוזיציה, וכל זה כשאין התקדמות בגזרת המו”מ. למה? נראה כי הם שומרים אמונים לרוח החיובית שמנסה בלוך לייצר בדרך לשלמות הקואליציה.

השבוע, בחלוף למעלה מחודש ימים מאז תחילת המו”מ והשתיקה הנלווית, החלטתי לנסות ולקלף את הקליפות, להגיע אל סיבת השתיקה. את העבודה עשיתי בעיקר מול הזירה הארצית, בניסיון להבין משם מה שקורה. עיקר הפעילות הייתה מול קודקודי דגל התורה ואגו”י, אולם גם שם לא הסכימו לדבר, ובעיקר התחמקו מנושא בית שמש. ועם זאת, אחרי שכנועים, דיבורים ושיח ארוך, כן הצלחתי לקבל התייחסות שאולי מאירה באור חדש את הנעשה בעירנו.
“תראה גם אנחנו מבינים שאנחנו בבעיה” אומר לי אותו גורם, “בתחילת הדרך באמת ניהלנו מאבק בשביל המוסדות וההבטחות שעליזה נתנה לנו, אך פתאום אנחנו מבינים שעליזה מבינה שיש עוד שנתיים בחירות, ויש לנו מה להפסיד” הוא אומר לנו.

מסתבר שלסיבוך הפוליטי בבית שמש יש משמעות כבדה, כזו שמקרינה גם אל הזירה הארצית. נתחיל בראשון והמשמעותי והכוונה לסיעת “שלומי אמונים”. בסיעה מבינים כבר עכשיו שאם לא יקרה נס, העיר אלעד תחזור להיות בשליטה של ש”ס או דגל התורה, הכל תלוי בהסכמים ביניהם. לא רק אלעד היא נושא שיחה, כי גם בביתר שבה שולטת שלומי אמונים במשך שנים ארוכות, יש חשש לשלומי אמונים. החשש בביתר מגיע מכיוון דגל התורה, מכיוונו של דודי זלץ. גם בשלומי אמונים יודעים להודות שאילו רובינשטיין לא היה מבצע מהלך מבריק לפני הבחירות הקודמות כשעירב את יענקי קנייבסקי, לא מן הנמנע שהעיר הייתה נכבשת, והליטאים היו מניפים גם בה את הדגל.
בחזרה לבית שמש. למרות היותה עיר גדולה, במשפחת פרוש מרוצים מאוד מהתפתחות הקהילות החסידיות בעיר, והאחיזה של הסיעה בעיר, ואת זה הם לא רוצים להפסיד. לכן, למרות שכרגע שני הצדדים משחקים, גם בסיעת שלומי אמונים יודעים שבלוך צפויה לתפוס את אחד הצדדים ולרוץ איתו בדרך אל הקלפי.

ומה בדגל התורה? גורמים מאוד בכירים שאיתם שוחחנו בשבוע האחרון מספרים על אותו חשש, מההבנה שסיעת שלומי אמונים צפויה בסוף לרוץ עם בלוך, ולהוביל בלוק חוסם בדרך לקדנציה שניה. הליכוד שכוחו נחלש בשנים האחרונות עם התחרדות השכונות, מבין שהוא לא יכול להמר בסיפור הזה, והוא יצטרך ככל הנראה ללכת עם המנצח, קרי עם בלוך. בדגל התורה חוששים לקחת הימור פוליטי בעיר בית שמש. בבחירות הקודמות הגוש עם ש”ס הוביל לניצחונות משמעותיים בכמה זירות בישראל, אך הפעם מנסים בסיעה לנצח בכולם ולמקסם את הניצחון הזה גם לזירה הארצית.

לא בכדי, בימים אלו מנהלת ראש העיר בליץ’ עם בכירים בממשלה במטרה אחת והיא לשדר עשיה למען כלל הסיעות. לצד הבליץ עם בכירי הממשלה, החל מהשרים וכלה במנכ”לים, הבוקר עשתה זאת ראש העיר גם עם התקשורת – אותה הזמינה לתדרוך בלשכתה. התדר הזה בעיקר בא לטשטש את רעשי הרקע ממסדרונות האופוזיציה, ובמטרה השאיר את הדרך ללשכתה פתוחה. לכל ברור שמערכת הבחירות תסתיים עוד שנתיים, אך היא מתחילה כבר עכשיו.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן