צילום: חדשות 418

נכנסים למו”מ ללא אמון וללא אשראי ● פרשנות

הישיבה המשותפת באותה פגישה השבוע בערבו של יום רביעי זה משהו מרענן. הקרעים בדגל התורה וההבנה של בלוך שאין מנוס

פגישה של חמש דקות הספיקה כדי להתחיל בהנעת תהליך. מה הביא לאותה פגישה של ראש העיר עם האופוזיציה. למה פוקחים עין על הנעשה בדגל התורה, ומה צפוי בשבוע הבא. ללא אמון, ללא אשראי אבל עם רצון טוב של הצדדים.

על דבר אחד יכולים להסכים כל הצדדים בעירייה: עצם הישיבה המשותפת באותה פגישה השבוע בערבו של יום רביעי זה משהו מרענן. אלא ששם זה מתחיל ושם זה נגמר, כי לדעתם של חלק מחברי האופוזיציה, זו הייתה הצגה לצרכי הודעת דוברות, והסיפור האמיתי יחל בשבוע הבא, או אז הם יידעו אם פניה של ראש העיר חזרה לקואליציה רחבה או שמא משחק פוליטי שהיא מנסה לעשות.

ביום שאחרי המפגש שנערך בעירייה ורגע לפני שמתחילים שיחות המו”מ הקואליציוני המחודש, שוחחנו עם הצדדים השונים בעירייה, והתמונה שקיבלנו, אינה חד משמעית. כמו אז – כך גם היום, תמונה אחידה לא ניתן למצוא שם. חשדנות עדיין קיימת בין הצדדים, והחשדנות הפעם איננה רק מנת חלקם של גוש האופוזיציה אל מול הקואליציה, אלא גם בתוך האופוזיציה פנימה.

עיקר החשדנות היא כלפי דגל התורה. אחד מחברי האופוזיציה אומר לאתר 418 כי אין שום ערובה שדגל לא יבגדו בגוש. לדבריו מה שמחזיק אותם זה דווקא חוסר האחידות שיש בתוך המפלגה עצמה. “הם לא מתואמים בתוכם, אף אחד מהם לא מצליח להניע מהלך עצמאי, ויש להם הרבה יותר מה להפסיד מאשר להרוויח באם יבגדו בגוש”, אומר גורם בכיר באופוזיציה, שעדיין חושש מצעד לא נכון של דגל שיפרק את הגוש.

לא בכדי העין הפקוחה היא על דגל התורה. לדברי גורמים מהקואליציה והאופוזיציה עיקר המהלך של ראש העיר החל שם. כבר לפני שבועיים החל אחד הגורמים בדגל התורה לשבת עם איש אמונה של בלוך. כשהדבר נודע לגורם אחר בדגל התורה, הוא החל בפגישות עם ארנרייך שקיבל את ברכת הדרך מראש העיר. למעשה, כבר בחול המועד רצתה ראש העיר להציג ‘סוכת שלום’, ולנסות לקדם את ההליך, אלא שב’שלומי אמונים’ שמו ברקס. זה לא שהייתה להם סיבה מיוחדת לכך, אלא שהם רצו לשלוט במצב. “לא רצינו שזה יהיה לפי הקצב שלה”, אמר ל-418 אחד מבכירי שלומי אמונים.

באופוזיציה החרדית יש מי שמפרשים את הצעד של ראש העיר בשל ההכרה וההבנה למצב האמיתי שלה. “אנחנו אלו שמכתיבים את סדר היום, היא אינה יכולה לעלות נושאים בהיעדר רוב במועצה, על התב”רים נעצרו ואנחנו לפני החורף, וישיבות המליאה הופכות להיות לא פשוטות עבורה”, היא הבינה את המצב וחששה מישיבת מועצה נוספת, ולכן החלה לפעול בצורה שונה מהחודשיים האחרונים.

גם חברי האופוזיציה שאינם חרדים עדיין נמצאים בקו אחיד ולא נשברים. הם מדברים שם על ברית למען העיר. “עשינו ברית שהיא מאוד לא הומוגנית, ובפרט שיש היסטוריה של התנגשויות בין האוכלוסיות, אבל דווקא המאבק המשותף והניצחון שלנו עד כה, מלמד עד כמה היה נכון לעשות את הברית שנחשבת לאירוע נדיר”, אומר גורם באופוזיציה.

כשאני שואל שוב ושוב את אותם גורמים בכירים מדוע הם מסתתרים ולא רוצים לדבר פומבית, התשובה היא אחידה: “לא רוצים לפגוע באפשרות ובצ’אנס שיש למהלך המתבשל”.

משה שטרית חבר מועצת העיר מטעם הליכוד ואחד מבכירי גוש האופוזיציה, כן מוכן לדבר בשמו, אך בורר היטב את המילים: “היינו די ברורים מהצעד הראשון, ואמרנו כל העת שאנחנו משאירים דלת פתוחה”. “בשלושת החודשים האחרונים אנחנו בסיטואציה פוליטית של משבר חמור מאוד, התקווה שלי ושל חבריי שנצליח לגשר על המשבר הזה. מתוך הבנה שעבודה בתוך הקואליציה תועיל לכלל הציבור בעיר, ובפרט בנקודת הזמן שהעיר נמצאת בה”.

למעשה, מה שהשתנה מבחינת חברי האופוזיציה, זה השינוי בעמדתה של ראש העיר שלטענתם עד כה סירבה לשיחות עם כלל המפלגות, ועכשיו הבינה שאין מנוס. באופוזיציה לא ממהרים לחגוג ניצחון, כי גם הם מבינים שפגישה של חמש דקות, עדיין אין בה תמונת ניצחון. אם יחזרו לקואליציה עם תנאיהם שלהם, או אז הם יוכלו להסתכל לאחור ולומר אם ההרפתקה הייתה שווה. “בינתיים אלו רק שיחות שיחלו שבוע הבא, וההליך בהחלט יכול להיכשל. עדיין קיימים פערים, ואולי הבעיה בכלל לא פתירה”, אומר אחד מאנשי האופוזיציה שמדבר בכנות גם על המחיר האישי. “פגעו לנו במשכורות, פגעו שאנשים שלנו, אין ספק ששילמנו מחיר, אך אנחנו נחושים להמשיך לשלמו אם לא נקבל את מה שמגיע לנו”.

אותו גורם שאינו נמנה על הציבור החרדי קרא גם הוא על תגובת דגל התורה לעצם הפגישה עם בלוך, והביע פליאה על עצם ההודעה. “דגל התורה חלק מהגוש, ובאופן רשמי לא אמרו את הדברים האלו. אני לא יודע את מי זה מייצג ואת מה זה מייצג. אמנם נכון שרק שניים מתוך ארבעת חברי דגל התורה היו בישיבה, ועדיין למיטב הבנתי דגל התורה היא חלק אינטגרלי מגוש האופוזיציה”.

לא בכדי כל אנשי האופוזיציה פוקחים עין על הנעשה בדגל התורה. אחד מהם הגדיר זאת כך מנקודת מבטו בשיחה עימנו: “דגל התורה מתחרפנים בישיבה האופוזיציונית הזו, ובחוסר מעש הטונים שם צורמים”. עם זאת, גם בשלומי אמונים מודים שלא נוחה להם הסיטואציה של ישיבה בחוץ.

את החשדנות הם לא מפנים רק כלפי דגל, אלא בעיקר כלפי מהלכיה של ראש העיר. להבנתם בלוך רוצה לעשות מהלכים של הפרד ומשול, ואלו יחלו כבר בפגישות הנפרדות שהיא מתכננת לשבוע הקרוב. אחת מחברות האופוזיציה, אף סבורה שבלוך מבקשת לעשות סיבוב על חשבון חלק מחברי האופוזיציה, כאשר בכוונתה להשיב חזרה את מרבית התפקידים, אולם להותיר חלק קטן אצלה, ולהעמיד את חברי האופוזיציה בפני ברירה שעל דברים פעוטים לא מפוצצים משא ומתן. באופוזיציה ערוכים לאפשרות שכזו, ובינם לבין עצמם קבעו שלא לאפשר לזה לקרות.

יתירה מכך, באופוזיציה באים עם דרישות, אך בלוך צריכה לחשוש יותר מחוסר האמון שיש כלפיה. אם בעבר נתנו לה אשראי, במו”מ הקרוב היא צפויה לשמוע את המילה ‘מזומן’ לא מעט פעמים. חברי האופוזיציה צפויים לדרוש ממנה כאן ועכשיו, שכן רמת האמון שבעבר הייתה גבוהה, נמצאת כעת במקום נמוך, נמוך בהרבה מעמק האלה.

גם בסביבתה של ראש העיר, לא ממהרים לקשור כתרים ולחגוג ניצחון. בלוך אמנם התחייבה לנהל מו”מ עם כולם, אולם אנשיה מבהירים שאין כל התחייבות שמה שהיה הוא שיהיה. החודשים האחרונים לימדו אותה משהו על מי שהיו בעבר חבריה לקואליציה, ולמעשה השבוע הקרוב יהיה שבוע שבו תנסה ללמוד מחדש את אישיותם של שותפי העבר שלה. לא מן הנמנע שאחת מדרישותיה תהיה לקבל ערבויות להתנהגותם הפוליטית. וכשאלו סגרו את האשראי והיא רוצה ערבויות, עדיין אפשר להוציא את העיסקה אל הפועל, המפסידים יהיו הבנקים, או במקרה הזה הציבור, שיצטרך להיות נתון לגחמת כל אחד מהצדדים. ועדיין בתוצאה של ההפסד המרובה כמו זה של החודשיים האחרונים, אל מול ההפסד מפני אבוד האמון, האחרון עדיף. השבוע הקרוב יהיה משמעותי מבחינת העיר ובעיקר מבחינתה של ראש העיר.

מרחבי האתר
מחוץ לבית שמש

ברקע המצב: סיור היערכות במירון לקראת ל”ג בעומר

בצל המצב הביטחוני המתוח, נערך היום (שלישי), סיור היערכות בהר מירון לקראת אירועי ל”ג בעומר הצפויים בלג בעומר. הסיור התקיים בראשות מפכ”ל המשטרה, ממ”ז צפון, פרוייקטור ההילולא ובכירים נוספים.

לידיעה המלאה »
דילוג לתוכן