פני המועצה לאן? בדקנו את הדופק והחוק

האם ראש העיר לפני תבוסה רחבה ממה שחוותה? מה הם המהלכים שיש לאופוזיציה לעשות? האם ניתן להדיח את ראש העיר וסגניה? שוחחנו עם לא מעט כדי להביא לכם את התמונה הכי בהירה.

בימים הקרובים תצטרך ראש העיר עליזה בלוך, לכנס את המועצה למה שמוגדר ‘ישיבה שלא מן המניין’. היא תעשה זאת בגלל דרישתם של חברי האופוזיציה. כן, עד כמה שהשם הזה של אופוזיציה לא היה בלקסיקון של בית שמש בשנים האחרונות, הנה כעת הוא נכנס וב-ג-ד-ו-ל.

חברי האופוזיציה שהיו עד לא מכבר חלק אינטגרלי מהקואליציה של בלוך, לא מתכוונים לעשות לה חיים קלים, ולצד מה שהם מתכננים, גם לראש העיר יש תוכניות בניסיון להשאיר באמתחתה רוב חברי מועצה שיהוו עבורה קואליציה יציבה.

המצב השברירי, הביא את אתר 418 – בית שמש החרדית לבדוק את האופציות העומדות לרשותה של ראש העיר, כמו גם את האופציות שיש לאופוזיציה. לשם כך נעזרנו בחברי מועצה בעיר מהקואליציה והאופוזיציה, אנשים הקרובים לראש העיר, וגם הלכנו לרעות בשדות זרים, בערים אחרות, אצל אנשים עם וותק והיסטוריה של מלחמות בין קואליציה ואופוזיציה וגם כאלו ששילמו מחירים. כמובן גם את ההיבט המשפטי העומד לראש העיר ולחברי האופוזיציה בדקנו, והמסקנות לפניכם.

האם לראש העיר יש ממה לחשוש? התשובה היא בהחלט כן. התאגדותם של לא מעט מחברי המועצה נגדה, זהו לא סימן טוב לבאות. אמנם נכון שלפני חודש עבר תקציב העירייה, ולכאורה עד שנה הבאה החשש הוסר, אלא שמתברר שאם וכאשר רוצים, חברי המועצה יכולים לעשות צרות צרורות לראש העיר.

איש ציבור חרדי שיש לו עבר מפואר בתחום המוניציפאלי שוחח איתנו בנושא. את שמו אנו לא כותבים לבקשתו, אולם דבריו יכולים להעיד על הצרות שמונחות לפתחה של ראש העיר. “דבר ראשון שיכולים לעשות לראש העיר זה להחליט על מינו סגנים או פיטורם של אלו שנותרו, זה בידי המועצה”. מה עוד שאלנו אותו והוא השיב: “לא להעביר תקציב”. אלא שגם אותו גורם יודע שלפני חודש בית שמש העבירה תקציב, ולכן הוא גם הולך לשלב הבא: “אם יש להם שני שליש הם גם יכולים לפטר את ראש העיר. זו אמנם צריכה להיות ישיבה מיוחדת, הם צריכים להסביר שהיא אינה כשירה מסיבה כזו או אחרת, אבל בהחלט שיכולים להביא גם לפיטורה. שלא לדבר על כך שהם יכולים להביא כל נושא שבא להם למועצת העיר בכדי לדון בו וגם להצביע עליו”. אותו גורם מסכים שפיטורי ראש עיר זה לא דבר של מה בכך, “זו דרך ארוכה, אבל בהחלט הם יכולים לעשות לה את המוות עד הגעה ליעד”.

נקודה מעניינת וחשובה, היא דווקא מה שמאיר את עיננו אחד האנשים הנוספים שיעמם שוחחנו ושבקיאים בתחום המוניציפאלי. “אני מעריך שהאופוזיציה החדשה לא תרצה להביא לאי אישור תקציב, שכן הראשונים להיפגע יהיו הם”, הוא אומר. ברגע שלא עובר תקציב הנפגעים ראשונים הם חברי המועצה שמפוטרים. כששרת הפנים תחליט – אם תחליט על וועדה קרואה, זה יהיה רק אחרי שימוע, ואחרי שתשתכנע שזה הדבר הנכון לעשות. אצל רון קובי זה היה קל ופשוט, במקרה הנוכחי זה יהיה קשה בהרבה, ולכן סביר להניח שחברי המועצה לא ירצו ללכת הבייתה.

מה שכן יוכלו לעשות, זה להעביר את התקציב בשנה הבאה, ולדאוג באמצעות הרוב שברשותם כי בוועדת הכספים התקציבים ינותבו למקומות שהם רוצים, וכך ישנו גם את היעדים של התקציב.

אותו גורם מסתבר כמי שמעורה בכל מה שקורה בעירייה, ואומר, כי אילו היה צריך לייעץ לחברי המועצה באופוזיציה, הוא היה אומר להם להכין משנה סדורה של רשימת ההפתעות, להתחיל באש נמוכה ולתת לה בזמן הזה את האופציה להבין שלא כדאי להמשיך במשחק הזה. הוא מעריך שראש העיר תישבר בפרק הזמן הזה, ולא, להמשיך עם ארסנל של דברים שקיבצו לעצמם בתחילת הדרך. הוא אומר לסיום כי אילו הוא היה יושב במועצת העיר כאופוזיציה, הוא היה עוצר כל תב”ר (תקציב בלתי רשמי) אפשרי, משגע את ראש העיר בוועדת הכספים, מבקש מהגזברות לדעת על מה יצא כל שקל מתחילת הקדנציה ועד היום.

בשלב זה בדקנו את ההיבטים המשפטיים. מתברר שכוח לא מועט נמצא בידיהם של חברי המועצה. הלכה למעשה המועצה היא הגורם שבידיו הסמכות והיכולת לאשר נושאים ועניינים שהוגדרו בחוק. היא זו שיכולה לחוקק חוקי עזר, לפקח, לבטל חוקי עזר, לחוות דעתה על מדיניות ראש העיר, לאשר מינויי בכירים ברשות, לבחון תקציבים ולאשרם. ואכן לפי החוק יש לחבר המועצה גם את היכולת לדון בסגני ראש עיר, במינוי חברי ועדות, להאציל סמכויות ותפקידים.

אלא ששם זה לא נגמר, מתברר כי לחברי המועצה יש גם את הסמכות להדיח ראש עיר כפי שקובע החוק במקרים מסויימים. לשם כך יש צורך באישור שר הפנים, ואז ממלא מקומו הופך להיות ראש העיר עד לבחירת ראש עיר חדש. לשון החוק מדברת על התנהגות שאינה הולמת את מעמדו, בכך שאם מועצת הרשות מצאה שראש הרשות מתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו ועל כן אינו ראוי לדעתה לכהן כראש הרשות, היא רשאית להעבירו מכהונתו.

החוק דורש שקודם לכן המועצה תזמן ישיבה מיוחדת שתהיה סגורה ובה תינתן לו הרשות להשמיע את דברו. ההחלטה על העברה מכהונה תהא מנומקת, תתקבל ברוב של שלושת רבעי מחברי המועצה והיא טעונה אישור השר. אם ראש הרשות נמנע מלכנס את המועצה לישיבה המיוחדת במשך 14 יום, מאז שרוב חברי המועצה ביקשו ממנו לכנסה – רשאים רוב חברי המועצה לקרוא בעצמם לישיבה המיוחדת ולהחליט מי יישב בראשה.

בימים הקרובים תכנס ראש העיר ישיבה שלא מן המניין. לחברי האופוזיציה אין כוונה כבר עתה להגדירה כמי שאינה הולמת את מעמדה, אולם זה בהחלט איתות לבאות.

אחד מחברי המועצה המובילים את המרד הנוכחי מול ראש העיר, אומר לאתר 418, כי לראש העיר אין יותר מידי אופציות. האופציה שעומדת מולה היא קבלת כל חברי המועצה חזרה לקואליציה בתנאים של משטר דמוקרטי.

יש מי בתוך אותה קבוצת אופוזיציה שמדבר איתנו גם על אופציה של בגידה. “אני לא שולל מצב שאחת המפלגות ה”מפוטרות” תערוק חזרה אל עליזה, כי ברור לנו שמנסים לתת צ’ופרים בכדי לעשות ‘הפרד ומשול’.

בסביבת ראש העיר משדרים כרגע מצב של עסקים כרגיל. מבחינתם יש את שיגרת העבודה של העירייה, ויש את קולות הרקע של מי שמנסים להפריע. ובכל זאת, קשה שלא לתהות מניין יגיעו התקציבים שלא עברו ושבגינם החל כל הכאוס בעירייה. על כך יש מי שאומר לאתר 418, שראש העיר עמלה בימים האלו עם הרב ארנרייך, עם מנכ”ל העירייה ברטוב וכן עם הגזבר ברדוגו, והם ימצאו את המקומות התקציבים להיערכות לפתיחת שנת הלימודים. כדי להבין עד כמה מנסה לשדר בלוך עוצמה ומנהיגות, אפשר להביט אל יומן העבודה שלהם שבו התווספו בשבוע האחרון פגישות וסיורים עם שרי ממשלה, מנכ”לי משרדים, וגורמים שונים.

ובכל זאת, למרות שבסביבתה של בלוך מנסים לשדר עסקים כרגיל, קשה שלא לתהות כיצד בכוונתה להתמודד עם המצב הפוליטי בעיר, ומתברר שהחשש הקיים אצל חלק מחברי האופוזיציה, הוא אכן חשש אמיתי. מסתבר כי למרות כל הדם הרע והמהלכים שנקטה בהם בלוך אל מול חברי המועצה, עדיין היא מוכנה לשוב לשותפות עימם.

בלוך אומרת לאנשיה בימים האחרונים כי תפיסת השותפות בניהול העיר עדיין עומדת בבסיס ניהול העיר על ידה, וכי היא לא סגרה את הדלת בפני אף חבר מועצה. עם זאת היא כן שבה ומשמיעה עמדה ברורה שעד עתה לא עמדה בה, והיא שאין יותר מצב שבו חברי קואליציה יתנהגו כמו אופוזיציה. “אין סמכות ללא אחריות” חוזרת ואומרת בלוך לאנשיה.

מרחבי האתר
מחוץ לבית שמש

נתניהו בנושא צווי מעצר: שערורייה בקנה מידה היסטורי

ראש הממשלה נתניהו יוצא נגד האפשרות שבית הדין בהאג יוציא צווי מעצר נגדו ונגד ראשי המדינה, ואומר כי מדובר בשערורייה בקנה מידה היסטורי. “זאת תהיה הפעם הראשונה שמאשימים בפשעי מלחמה מדינה דמוקרטית, שנלחמת על חייה לפי כל כללי הדין הבינלאומי”.

לידיעה המלאה »
דילוג לתוכן