מכה לאיקאה אשתאול: בוטלו היתר הבנייה

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום את עמדת המדינה והורה על ביטול החלטת ועדת הערר בעניין מתחם "איקאה אשתאול" וקבע כי תוקף התכנית המקומית וההיתרים שהוצאו מכוחה יפקעו.

מדינת ישראל ומתכננת מחוז ירושלים, גב’ שירה תלמי באבאי, שיוצגה באמצעות עוה”ד יואב דור, מורן בראון ונדב ביננבאום, מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) הגישה לביהמ”ש לעניינים מנהליים עתירה נגד החלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים,

בית משפט המחוזי בירושלים קיבל את עמדת המדינה נגד החלטת הועדה המחוזית לתכנון ובנייה שנתנה תוקף לתוכנית שהכשירה את מתחם איקאה הסמוך לבית שמש, זאת לאחר שעברו על עבירות בנייה, שהוגדרו בדרגה חמורה ביותר ובהיקפי חסרי תקדים.

בבקשת הפרקליטות נאמר כי יש צורך לבטל את היתר הבנייה שניתן מכוח אותה תוכנית. במהלך הדיונים טענו נציגי הפרקליטות כי היקף עבירות הבנייה הוא של כ-9,500 מ”ר מתוך מבנה העולה על כ-25 אלף מ”ר, כשהדבר נעשה בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה”סלאמי”. בעתירה נאמר, בין היתר, כי זהו מקרה חריג שבו מתכננת המחוז עותרת לביהמ”ש נגד החלטה של ועדת ערר, אשר מקרה דומה לו אירע בעבר אגב בנייה של חנות “איקאה” בראשון לציון ובמקרים בודדים נוספים.

עמדת המדינה הייתה כי לא היה מנוס מהגשת העתירה ונקיטה בהליכים חריגים נגד תוכנית שחוסר החוקיות שלה הוא כה בוטה, וזאת כחלק מהמאבק בבניה בלתי חוקית שהפכה למכת מדינה. לעמדתם, מדובר במקרה קיצוני של עבירות בנייה שביצוען מהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק. הקדמת הבנייה לתכנון, תוך הצבת עובדות בשטח, ולאחר מכן פניה לרשויות כדי שיכשירו את הבינוי הלא חוקי באופן פסול ואת המהלכים שקדמו לו, הוא מצב שהמדינה לא תוכל להשלים עמו.

בית המשפט קבע כי ההחלטה של הוועדה המקומית מלפני שנה וחצי בטלה, וכך גם הדין לגבי הערר שהוגש ובטלים גם היתר הבנייה שהוצאו מכח תוכנית זו. בפסק הדין קבע השופט כי תוקף התכנית וההיתרים לא יפקעו לאלתר אלא בעוד 90 יום, וכי הוא מקווה שהצדדים ישובו להידברות עניינית ומאוזנת. הוצאות משפט נקבעו על סך של 25 אלף שקלים.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן