מומחי נדל”ן: לסבב הלחימה לא תהיה השפעה משמעותית על מחירי הדירות; תמ”א 38 יצבור תאוצה

למרות התחזיות הקודרות שפורסמו בתקשורת במהלך ימי הלחימה, הנתונים כבר מראים בצורה ברורה את המגמה החיובית

שינויים במחירי הנדל”ן? עם תום ימי סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה, ישנם הסבורים כי תהיה לכך השפעה ממושכת על מחירי הדיור. מצוקת המחירים שרק הולכת ומעמיקה, מרחיקה מרבים את החלום להגיע לדירה משל עצמם. אם לא די בכך, דווקא מקומות שונים שנתפסו בעיני רבים כפתרון אפשרי למצוקת הדיור החריפה, ספגו מהלומות קשות שבהחלט ישפיעו על מארג החיים בתוכם.

בנוסף, ערים רבות שמציעות עדיין מחירי דיור ברי השגה, היו בסבב האחרון בקו האש. עובדת היות היישובים הללו בחזית האזעקות הירי מהרצועה, עשויה לגרום לרבים להעדיף מגורים באזורי המרכז וירושלים, כדי לא להסתכן בחוויות דומות בעתיד.

אבל בניגוד להיבטים הללו, יש הרואים בכך הזדמנות חסרת תקדים לרכישת דירות, ובעיקר דירות חדשות עם ממ”ד. אחד הקולות הבולטים בנושא, שכבר מכיר במשך שלושה עשורים את התנהגות שוק הנדל”ן גם בזמני לחימה, הוא ר’ שמחה גריידינגר – יו”ר ובעלים של חברת ‘נתיב-פיתוח ויזמות נדל”ן’. “שוק הנדל”ן בישראל”, הוא אומר, “סובל שנים ארוכות מחסר תמידי בזמינות קרקעות לבנייה. גם התכניות השונות לא הצליחו לכופף באופן דרמטי את המחירים המאמירים, ולכן ההתייקרות היא בלתי נמנעת. בנוסף, תחום ההתחדשות העירונית ותמ”א 38 צוברים תאוצה מאז ימי הלחימה, וכך בהחלט ישנה היתכנות להתגברות ניכרת של ביקוש לדירות חדשות ולביצוע פינוי-בינוי מצד דיירים המתגוררים במבנים ישנים ללא ממ”ד”.

לדבריו, גם אם תהיינה ירידות מסוימות באזורים נקודתיים, בסופו של דבר האירועים נשכחים והביקוש לדירות תמיד צף מחדש על פני השטח. “הביקוש של אתמול לא נעלם”, הוא אומר. “הוא יכול אולי להיעצר לתקופה, אבל תמיד אנשים יצטרכו לגור והמרכז לא מספק את הפתרונות היישומיים עבור כל האוכלוסייה. לכן, בעיקר בימים אלה של התאוששות מלחימה כשמגמות השוק אינן ברורות דיין, מדובר בעיתוי המייצר הזדמנות לרוכשי דירות. אני לא רואה כיצד בטווח הקצר מחירי הדירות ירדו, ולכן אם יש ירידה נקודתית באזור מסוים זה זמן טוב לרכוש בו דירה. כמובן שברוב המקומות בארץ מחירי הדיור לא ישתנו בעקבות סבב הלחימה, כך שההשפעה על השוק הארצי הינה מינורית בהחלט”.

“עם זאת”, הוא מסייג, “כמובן שאזורים מסוימים בערים מעורבות עלולים לחוות אובדן מסוים במחירים לטווח הקצר לפחות, כתוצאה מירידה בביקוש. רק אם הרוגע בערים הללו יישמר המחירים יוכלו לחזור לקדמותם.

כלומר, לפי דבריו, במרבית ערי ישראל לא צפויה להיות מורגשת ירידה משמעותית במחירי הדיור, ובוודאי לא בטווח הארוך. עם זאת, באזורים רגישים בערים מעורבות זה תלוי בהצלחת גופי האכיפה למגר את האלימות בהם. אם הפשיעה שם תמוגר בנחישות מחירי הדיור גם באזורים הללו לא צפויים לרדת משמעותית, ובמידה והמתיחות תימשך לתקופה ממושכת יותר אז כבר המחירים באזורים האמורים יכולים להיפגע בטווח ארוך יותר.

מה שבטוח, הביקוש לדירות חדשות עם ממ”ד עולה משמעותית מאז סבב הלחימה, שבו רבים נוכחו לראות את החשיבות הרבה של ממ”ד בדירת המגורים. עדיין לא ברור כיצד זה ישפיע על מהירות תהליכי ההתחדשות העירונית, אך כבר בשלב זה ברור שהביקוש לפינוי-בינוי ולמגורים בדירות חדשות עולה באופן משמעותי ועשוי אף להשפיע על מחירי הדירות החדשות.

מרחבי האתר
מחוץ לבית שמש

ברקע המצב: סיור היערכות במירון לקראת ל”ג בעומר

בצל המצב הביטחוני המתוח, נערך היום (שלישי), סיור היערכות בהר מירון לקראת אירועי ל”ג בעומר הצפויים בלג בעומר. הסיור התקיים בראשות מפכ”ל המשטרה, ממ”ז צפון, פרוייקטור ההילולא ובכירים נוספים.

לידיעה המלאה »
דילוג לתוכן