מתעקשת על אחדות – לא בכל מחיר • פרשנות

ראש העיר ד"ר בלוך מתעקשת על האחדות וזו הסיבה שלא הלכה עם ראש בקיר והביאה את התקציב היום להצבעה. עם זאת, ביום רביעי יצטרכו האופוזיציה שבתוך הקואליציה להחליט לאן פניהם. האם לאבד את תפקידם ויוקרתם, או להמשיך בקו המאחד שהיה עד כה.

ביטול ישיבת הנהלת העיר שתוכננה לשעות הערב (ראשון), לא באמת הפתיע את חברי מועצת העיר. בשיחות עם לא מעט מחברי המועצה הם ידעו לומר זאת מאז אמש (מוצש”ק) כי צפוי שראש העיר תבטל את הישיבה.

למען האמת, לא צריך להיות חבר מועצה כדי להבין זאת, שכן די כדי לקרוא את המפה הפוליטית בעיר בשנתיים וחצי האחרונות, ובעיקר את דרכה של ראש העיר, כדי להבין שמטרתה היא איחוד אחד גדול.

אם לחזור שנתיים וחצי לאחור, אל הימים שעליזה בלוך נבחרה לראשות העיר בית שמש, נוכל לקבל בבהירות את התמונה המצטיירת כיום במה שמוגדר ‘האופוזיציה שבקואליציה’.

למי שלא נמצא בעניינים, הנה תקציר בשתי שורות. תקציב העירייה צריך לקבל את אישור המליאה, ודיבור על כך יש בתקופה האחרונה. ישיבה לצורך העברתו נקבעה להיום, אולם זו בוטלה הבוקר לאחר שגם בליכוד וגם בדגל התורה עשו שרירים.

האם התקציב לא היה עובר? הערכה היא שאילו הייתה ראש העיר רוצה בהעברת התקציב, היא גם הייתה משיגה את מבוקשה. אלא שאז בימים ההם של הקמת הקואליציה, עשתה ראש העיר מהלך שלא מוכר בערים נוספות, היא הכניסה את כולם תחת המטריה, מתוך אידיאל של עיר המנוהלת במשותף. איש הפלג הירושלמי שיכול להבין את הצרכים של הציבור הדתי לאומי, וכך יחדיו פועלת הקואליציה בשנתיים האחרונות, כאשר האחד תומך בשני.

פועל יוצא של הדברים מקבל ביטוי בכך שכל חברי המועצה הם חברי הנהלת העיר, במילים פשוטות אין אופוזיציה בעיר. וכאן מתחיל הסיפור, בשעה שבליכוד ובדגל התורה עושים שרירים, ראש העיר לא מתכוונת להיכנע, אולם באותה נשימה היא גם מנסה להסדיר את הנשימה של הקואליציה, ולהביא להמשך האידיליה הקיימת.

על הצורך והרצון הזה של בלוך, היא משלמת מחירים, אך לזכותה ייאמר שהיא יודעת לנווט את הספינה עם כל הקשיים שיש בעיר שכזו.

באחרונה קיבלה ראש העיר גיבוי ממשרד הפנים. הובהר לה כי המהלכים שהיא עושה הם נכונים וטובים, ומשום כך היא עדיין מתעקשת להעביר את התקציב בקונצנזוס מלא, פה אחד, בדיוק כמו בעבר. נדמה שבליכוד שהיו רגילים לתקופה אחרת שבה הם המנהלים האמיתיים של העיר הוותיקה, גילו שיש ראש לעיר הזו, ואין חלוקת סמכויות כמו בעבר. ניפוח השרירים שלהם יכול להביא לקרע, כזה שגם ניתוח לא יוכל לאחות. לליכוד יש את שלושת הימים הקרובים בכדי לקבל החלטה האם הם אלו שישלמו מעתה את המחיר. אם ביום רביעי יחליטו בליכוד ובדגל התורה שהם לא תומכים בתקציב, הם יקראו אחר כבוד אל לשכתה של בלוך, שם הם ישמעו את המשמעויות למהלך – התנגדות לתקציב.

במילים פשוטות; ראש העיר תחליט שאם אין אחדות ואין רצון ללכת יחד, אז כל ההסכמים הקואליציוניים נפתחים, ומרכיבים קואליציה חדשה. בליכוד למשל משה שטרית יוכל לומר שלום למשכורת של ממלא מקום ראש עיר. הליכוד כמובן גם ייפרד מהחזקת תיק המתנסים, התרבות והספורט. כמוהו גם ברילנט יוכל לומר שלום יפה לכל עובד ועובד משפ”ע, אך כבר לא להיות זה שמקבל את ההחלטות לאותו מינהל. את הבולטות בשטח שיש היום לברילנט בזכות התפקיד, יקבל מישהו אחר מהנציגים החרדים, ובעוד שנתיים וחצי מי בכלל יזכור שדגל התורה החזיקה בתפקיד. מלבד צעקות במועצת העיר כאופוזיציה לוחמנית, מה יוותר להם?

סביר להניח שברילנט כמו גם שטרית ויתר חברי הליכוד ודגל התורה יודעים זאת היטב, ועל כן הערכה היא שלבסוף עמדתה של ראש העיר בלוך, היא שתגבר. מה ירוויחו בשלושת הימים שנותרו עד להעלאת התקציב? הרבה כותרות ורעש שלא היו מנת חלקה של העיר בשנים האחרונות.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן