דילוג לתוכן
מסילת ברזל. תמונת אילוסטרציה. צילום: לדעת

מה יחבר בין בית שמש לירושלים? רכבת? קכבת קלה או מטרו?

על דבר אחד הסכימו: רכבת בין ירושלים לבית שמש תוקם, השאלה כעת האם זה יהיה באמצעות רכבת קלה, רכבת כמו הקו בין ירושלים למודיעין, או שמא רכבת תחתית בדומה למה שיש בחו"ל.

רכבת שתחבר בין ירושלים לבית שמש תוקם בשנים הקרובות, אולם טרם הוכרע איזו רכבת זו תיהיה. האם רכבת בדומה לקו של ירושלים-מודיעין, או שמא רכבת תחתית בדומה למטרו בחו”ל, ואולי יחליטו על רכבת קלה.

צוות תוכנית אב תחבורה לירושלים במשרד התחבורה, פרסם מכרז שמטרתו לתכנן חיבור מסילתי בין ירושלים לבית שמש. מדובר במכרז משמעותי למתן שירותי תכנון מוקדם וסטטוטורי לחיבור מסילתי בין ירושלים לעיר בית שמש. מדובר בצעד חשוב לקראת קידום פרויקט תחבורתי רחב היקף, אשר צפוי לשפר את הנגישות התחבורתית בין שתי הערים, ולהקל על עומסי התנועה הקיימים באזור.

המכרז, פורסם בפלטפורמה המקוונת “דקל”, והוא פתוח להצעות מגורמים מקצועיים בתחום התכנון התחבורתי. מטרת המכרז היא לגבש תכנון מוקדם ואסטרטגי של החיבור המסילתי, תוך בחינת חלופות תוואי וטכנולוגיה, וניהול ההליך הסטטוטורי עד לאישור סופי של התוכנית בוועדות התכנון.

לוחות הזמנים להגשת ההצעות כבר נקבעו: המועד האחרון להגשת שאלות הבהרה למכרז הוא 28 באוגוסט 2025. המכרז כולל תנאי סף נרחבים, המעידים על רף מקצועי גבוה מצד המדינה. בין היתר, נדרש מהמציע להוכיח ניסיון בתכנון פרויקטים מסילתיים בשלב מוקדם בהיקף של לפחות חצי מיליארד שקלים, וכן ניסיון בניהול צוותים הכוללים יועצים ומתכננים, לרבות זרים, בפרויקטים דומים. עבור חברות זרות, יש צורך להציג ניסיון בתכנון של לפחות שני פרויקטים מסילתיים בינלאומיים, שכל אחד מהם באורך של לפחות חמישה ק”מ וכולל תחנת נוסעים אחת לפחות, ובהיקף של 120 מיליון אירו.

בנוסף, נדרש מהמציעים להציג צוות ליבה הכולל מנהל צוות תכנון, מהנדס אזרחי, אדריכל ומהנדס מערכות זר – כל אחד מהם חייב לעמוד בדרישות קפדניות של הכשרה, ותק מקצועי והשתתפות בפרויקטים בהיקפים גדולים. כמו כן, כולם נדרשים לשליטה מלאה בשפה האנגלית.

פרויקט החיבור המסילתי לבית שמש עשוי להוות מהפכה תחבורתית עבור תושבי האזור, ובפרט לאור הביקוש הגובר לשירותי תחבורה ציבורית איכותיים ומודרניים. מדובר במהלך שמצטרף לשורת פרויקטים שמובילים משרד התחבורה ונתיבי ישראל בשנים האחרונות, במטרה לעודד מעבר לתחבורה ציבורית, לצמצם את זמן הנסיעה ולהפחית את העומסים בכבישים הבינעירוניים.

מרחבי האתר