קרן חי – חיים לכל ח’’י

מיזם בלעדי יוצא לדרך לאחר כינוס ענק של כלל רבני השכונה. קופה של צדקה מציגה את בשורת 'קרן חי' > מהפכה של ממש לטובת אלמנות ויתומים תושבי השכונה

בחודש שבט, בו מתפללים על פירות האילן, בימים בהם אנו מייחלים לצמיחה ושגשוג בכל המובנים, יצא לדרך מיזם ייחודי, שמטרתו להצמיח, לטפח ולהרחיב את מערך החסד בשכונתנו היקרה.

אין זה סוד שבחודשים האחרונים ספגה שכונתנו אבדות כואבות במיוחד. תושבים חשובים נקטפו בדמי ימיהם והותירו את כולנו כואבים והמומים. כמו בכל פעם כזאת, קופה של צדקה נכנסה לתמונה והקימה קרן לגיוס כספים, למען אותה משפחה. התהליך היה כואב, מייגע ובעיקר מבייש עבור אותן משפחות.

לא תמיד המהלך נחל הצלחה, מכיוון שלאותן משפחות לא היו מספיק בני משפחה מורחבת ומכרים, שסייעו להגיע ליעד הרצוי. בנוסף לכך, תושבי השכונה כבר התקשו לשמוע שוב ושוב על האסונות, וידיהם רפו מלתרום לכל מגבית חדשה.

רבני השכונה יחד עם קופה של צדקה ישבו על המדוכה ביקשו למצוא פתרון הולם למצב הקשה. וכך יצא לדרך מיזם מופלא, כזה שיהווה תריס מול הפורענות ויאמר למשחית הרף, ובמקביל יסייע לאותן משפחות, ויהווה מקור כלכלי איתן, מבלי לאלץ אותן לחוות בושה ומבוכה.

וכך יצאה לדרך קרן חי, תוכנית שפותרת את הדילמות ומהווה מהפכה של ממש.

קרן חי הינה קרן כללית המיועדת לסיוע לכל משפחה שמתרגש עליה אסון פטירה ח’’ו. מהיום שמתרחשת הטרגדיה, קרן חי של הקופה תהיה שם מיד להבין את הצרכים ולבנות תוכנית מקיפה לעזרה וסיוע. מדובר בבשורה של ממש, שתצליח לפתור את האתגרים הרבים בהם נתקלה הקופה עד כה.

כל היתרונות בקרן חי

ואם הסתקרנו לדעת איך זה עובד, הנה התשובה המתומצתת והמבריקה:

במסגרת הקרן, כל משפחה מתבקשת לתרום כופר נפש חודשי של ח”י שקלים עבור כל נפש, ומשפחה שמתקשה לתרום עבור כל נפש, עכ”פ לא יפחות מח’’י שקלים למשפחה.

בשכונות רמת בית שמש שתחת מטריית קופה של צדקה רמת בית שמש ישנם מעל 10,000 בתי אב. במידה וכל אחת מהמשפחות לוקחת חלק במיזם הייחודי הזה, נצליח בכוחות משותפים להגיע לסכום של מאות אלפי שקלים בחודש ובכך נוכל לעזור לכל מקרי האלמנות והיתומים בשכונה, לתת להם מדי חודש בחודשו די מחייתם לכל צרכיהם.בכל מקרה של טרגדיה ל”ע ישבו נציגי הקופה עם המשפחה ויבנו תוכנית עזרה וסיוע ייחודית, שתעניק מענה מדויק לצרכים היומיומיים, לצד הוצאות חריגות וכל צרכי המשפחה עד אחרי נישואי הילדים.

המגמה והשאיפה של הרבנים והגבאים היא להתנהל עם הקרן הזו בלבד, מבלי לפתוח קרנות נוספות או לצאת עם מיזמי גיוס שונים, כמובן במידה שהציבור כולו ישתתף.

הקרן תספק מענה רוחני איכותי למקרים הקשים שפוקדים את שכונתנו ותהווה פדיון נפש עבור כל אחד מאיתנו. וגדולה צדקה עבור בני עירנו והקרובים לנו, שוודאי תעמוד לנו ונזכה בס”ד להיגאל מכל הצרות הפוקדות אותנו.

נעשה ונשמע

המיזם הוצג בפני הרבנים והם נתנו את ברכתם למהלך, וכבר ביום שלישי, ב’ שבט, 40 רבני השכונה מכל קצוות הקשת, התכנסו תחת קורת גג אחת ועודדו פה אחד את הקמתו.

הרה”ג ר’ שלמה זעפרני בכינוס

בין הנואמים בכינוס הייחודי, היה הרב שלמה זעפרני שליט”א, שאמר בין היתר:

“הרמב”ם כתב “חייבים להיזהר בצדקה יותר מכל מצוות עשה”, וכתב מרן שר התורה זי”ע בדרך אמונה שמן הפרוטות שאדם נותן לצדקה עושים לו בשמים שריון להגן עליו. ולכן כשכולנו פה נאספים, ופונים לכל תושבי בית שמש, בקריאה לתת “חי”, מלבד זה שזה הצלה עבור היתומים ואלמנות, הרי שזה מגן עלינו. וכפי שאומר גאון עוזנו הבן איש חי זי”ע שכל מה שאנו נותנים לצדקה זה ההשקעה הטובה ביותר. וכתב הרמב”ם שהמעשה את האחרים – שכרו גדול יותר, והוסיף בדרך אמונה קבלה מרבותיו שעל ידי זה שמעשים את האחרים – מצילים את דורותיו מלחזר על הפתחים. זה הביטוח הגדול היותר.

הוא הוסיף ואמר שידוע ביאורו של רבי יעקב ניניו זי”ע על האמירה “אלהא דמאיר ענני”, שהנותן צדקה מועיל לנו בכך שאנו בנים, שאנו עוזרים לבניו של מלך השרויים בצער ולכן כשאנו מקיימים את המצווה אנו יכולים לבקש מהשי”ת שיעננו, כרחם אב על בנים.

גם הרב שלמה זלמן פרלשטיין שליט”א נאם בהתרגשות ואמר: “יתומים ואלמנות היו מאז ומעולם ה”עסק” של רבני הערים בכל הדורות ועתה באים אלינו גבאי הקופה, “פרחי כהונה” המכים באצבע צרדה להעיר אותנו. יש יתומים ואלמנות בעיר!

עוד הוסיף ואמר כי הרמ”ם כותב שחייב אדם להיזהר ביתומים ואלמנות מפני שנפשם שפלה למאוד ורוחם נמוכה לכן גדולי הדורות היו נזהרים מאוד בכבודם של יתומים ואלמנות, בצורה חריגה ביותר.  “בע”ה קופת “קרן חי” תצליח ותגדל יותר מ”קופה של צדקה” הכללית של רמת בית שמש”,  הוא ברך. “שהרי הקב”ה הוא אבי יתומים, ודבר זה צריך להיות בעדיפות ראשונה ביותר מצד כל הציבור. ואנו צריכים כולנו, כל אחד, לדחוף את הפרויקט שכל הציבור יירתם אליו….”

די לצרותינו!

הרב אלימלך קורנפלד שליט”א פתח ואמר שהחל מראש השנה תשפ”ג נוספה רח”ל כל שבועיים משפחה נוספת למעגל היתומים והאלמנות. “לא כולם שמים לב, אבל זו המציאות”, ביכה את האסונות. “כולנו מכירים את הרמב”ם בהכות תענית “אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם… הרי זו דרך אכזריות”.

“כשקורים אסונות ואנו לא שמים לב זה יכול להביא לתוצאות קשות. זו צעקה מן השמים. אי אפשר להישאר באותו מצב. יש מדת הדין. המטרה שלנו איננה להקים קרן. אלא שלא יהיו אלמנות ויתומים! אם אנחנו נראה לקב”ה שעשרת אלפים איש בבית שמש, דואגים לאלמנות ויתומים, ה’ יעזור שלא יהיו עוד אלמנות ויתומים!

המשפיע רבי זושא הורוביץ שליט”א נשא אף הוא דברים חוצבי להבות: “בימים אלו, ימי “שובו בנים שובבים”, ידוע מהחתם סופר, שעל ידי שאנו מתנהגים באחווה וברעות בין אדם לחברו, מראים בכך שאנו אחים, בנים לאבינו שבשמים, ולכן מתקבלת תשובתנו בימי השובבי”ם אצל הקב”ה.

“ה’ קורא לנו, צריכים כסף ליתומים, וכשאנו אכפתיים מהשני, ורוצים לעזור להם, ומתאמצים לעזור להם, אז יפקדו בשמים לתת לכולנו רכוש גדול, כדי שיהיה לנו לתת להם, לאחינו.

בין דבריו עמד על החשיבות של הצטרפות לקרן חי: “כאשר אב נותן סטירה לבנו, ילד חכם אומר לאביו – כואב לי, ואז היחס של אביו ישתנה. כך גם כשיש טרגדיות, כשהקב”ה נותן סטירות, אנו אומרים לו, אבינו שבשמים, אנו בניך, כואב לנו. בחתימת הוראת קבע אנו מראים לקב”ה שאכפת לנו, שכואב לנו מכאבם של אחינו תושבי השכונה, וכך הקב”ה יבין את השפה שאנו מדברים אליו, בחתימה קטנה על הוראת קבע”.

בכינוס כיבד בנוכחותו גם המשגיח רבי בנימין פינקל שליט”א, שהביא את דבריו הנשגבים: “למדנו בסנהדרין, שרבה אמר “ייתי ולא אחמיניה”, אני לא רוצה להיות בזמן חבלי משיח, רק בתקופה שאחר כך. שאל אביי  את רבו מדוע הוא מפחד מחבלי משיח, הרי נלמד שהדרך להינצל מחבלי משיח היא על ידי שיעסוק בתורה וגמילות חסדים, ואילו לרבה יש תורה ויש גמילות חסדים. ענהו רבה שהוא מפחד “שמא יגרום החטא”.

וביאר החפץ חיים שאפשר להינצל מחבלי משיח על ידי ש”יעסוק” בתורה ובגמילות חסדים. שזה יהיה העסק שלנו. לא מספיק לעשות חסד, אלא צריך שזה יהיה העסק בחסד.

הוא הוסיף ואמר שרבה ואביי היו מבית עלי, שנשבע הקב”ה שימותו בגיל 18 בלבד. אך הגמרא אומרת שרבה עסק בתורה לכן הוא חי 40 שנה. אך אביי עסק בתורה ובגמילות חסדים, לכן הוא חי 60 שנה. והדבר תמוה- הרי אביי אמר לרבה שיש לו תורה וגמילות חסדים, מספיק כדי להינצל מחבלי משיח, ואם כן למה זה לא היה מספיק שיחיה עוד 20 שנה? מתרצים התוספות ביבמות שיש שתי דרגות בגמילות חסדים, הדרגה הנמוכה מספיקה כדי להינצל מחבלי משיח, ובזה היה רבה, אך הדרגה הגבוהה היא כדי להוסיף חיים.

“אם אנו רוצים להוסיף חיים”, קרא המשגיח, “אנו צריכים “לעסוק” בחסד בדרגה של אביי. להוסיף עוד חסד, יותר ממה שהורגלנו, כדי להוסיף חיים ברכות וישועות ברוחניות ובגשמיות”.

מרן המשגיח חרג מדרכו ולגודל נחיצות העניין חתם ל”קרן חי”.

רבנים נוספים השמיעו את קולם ויחד, כאיש אחד התגייסו לרומם את קרנה של הקרן ולעשות את כל שביכולתם בשביל להגשים את המטרה הקדושה.

בשבת הקרובה יבוא דבר השם אל כל קהילה וקהילה בשכונתנו ובמוצאי שבת קודש כולנו יחד מתגייסים למטרה חשובה זו וחותמים על הו”ק כופר נפש עבור כל אחד מבני המשפחה ולכל הפחות ח’’י שקלים לחודש.

אין ספק שהאחדות והעשייה יביאו בכנפיהם ברכה ושמירה ובס”ד יבלמו את האסונות הקשים. יהי רצון שנשב כולנו בנחת, בשלווה, בבריאות ובבטחה בשכונתנו המעטירה.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן