קלסרים, חופש המידע
תמונת אילוסטרציה. צילום: לדעת

דו”ח חופש המידע: העירייה לא עמדה בזמנים מספר פעמים

דו"ח חופש המידע שפרסם משרד המשפטים מצביע על מספר מקרים שבהם העירייה לא עמדה בחוק חופש המידע. כל הנתונים מהדו"ח שנוגעים לבית שמש.

משרד המשפטים פרסם את הדו”ח השנתי על יישום חוק חופש המידע ברשויות המקומיות בשנת 2021, ממנו עולה כי לראשונה מזה שנים רבות, הדו”ח מצביע על אי גידול משמעותי במספר הבקשות למידע שהוגשו בשנת 2021 לרשויות המקומיות לעומת השנה הקודמת, וזאת בשונה מהמגמה במשרדי הממשלה, שם המשיכה בשנת 2021  העלייה במספר הבקשות שהוגשו.

הנתון המדובר עלול שלא לבשר טובות, שכן תועלותיו של ערך השקיפות לשיפור יחסי האמון בין האזרח לשלטון תלויות במידה רבה במודעות לזכות למידע ולשימוש אקטיבי בחוק לשם פיקוח על הרשות ולצורך מימוש הגישה לנתונים בעלי ערך.

אי השימוש בחוק עלול להצביע על חוסר אמון של התושב ביכולתו להשיג מידע מן הרשות בזמן סביר, ולכך מצטרף נתון נוסף בדבר העלייה המשמעותית באחוז הדחיות בשל אי היכולת לאתר את המידע או בשל כך שהמידע אינו מצוי ברשות, %5.46 בשנת 2021 לעומת %32 בשנת 2020.

על פי הדו”ח עולה כי עיריית בית שמש לא עמדה מספר פעמים בסד הזמנים שנקבע על פי החוק למתן תשובה לעתירה. על פי חוק חופש המידע, יש להשיב בלקשה למידע תוך 30 יום, אלא אם מתקיימות נסיבות המצדיקות את הארכת המועד למתן מענה, כאשר זמן המענה המקסימלי הוא של 120 ימים.

בבדיקת ממשרד המשפטים עולה מבין הרשויות שהיו בהן אחוזי חריגה גבוהים מסד הזמנים הקבוע בחוק של 120 ימים, נמצאת עיריית בית שמש כאשר 32 בקשות נענו במסגרת החוק אולם ארבע עתירות נענו מעבר ל-120 הימים. מפירוט הנתונים עולה כי בשנת 2021, העירייה מסרה את כל המידע לעתירות שהוגש ב-87.2%, 4.3 באופן חלקי, 6.4% הטיפול בבקשה הופסק בשל אי תשלום אגרה, 2.1% הטיפול בבקשה הופסק מטעמים הקשורים לפונה.

עוד עולה כי זמן הטיפול בתוך 14 יום היה על 33.7% מסך התלונות, 32.6% ניתן המידע תוך 30 יום, בפרק זמן של חודשיים ניתנו מענה על 24.4%, ואילו 4.7% מסך הבקשות נענו בפרק זמן שבין חודשיים לארבעה חודשים. סך הבקשות שנגבו בגינן אגרה עמדו על 55, והסכום המצטבר מסך כל האגרות שגבתה העירייה עומד על 2090 שקל.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן